Kommersialisering av bloggar ökar, skriver bloggportalen StockBlogs. Bloggare blir mer medvetna, ger sig in i affärer och driver sina bloggar mycket mer affärsmässigt än tidigare.
Trenden pekar på att de personliga reflektionerna som alltid varit viktiga i bloggarna hamnar i skymundan bakom ett mer kommersiellt fokus. Bloggarna själva, framförallt de inom finans, har kommersialiserat sin verksamhet och samlar stora grupper människor runt sitt forum.
Marknadsföring
Bloggare samverkar med sina uppdragsgivare genom att tipsa sina följare om produkter och tjänster där de ofta erhåller en ersättning, överenskommelse eller procent. Antalet följare kan vara kopplat till det värde som bloggaren kan förhandla med.
StockBlogs har observerat att aktiebloggarna planerar sitt innehåll mycket målmedvetet för att öka antalet organiska besökare, för att växa och kunna skapa en gedigen plattform. De arbetar med nyckelord och inrättar sajten efter de sökmönster som målgruppen har. Samarbeten och så kallade ”back links” där man samverkar med andra sajter för att dra trafik till bloggen blir allt vanligare. Innehåll till bloggar som kommer från partners har ökat kraftigt, detta gäller också intäkterna för alla inblandade.
Bloggar har blivit forum som samlar många människor, i praktiken läser de flesta internetanvändare bloggar mer eller mindre varje dag utan att de ens är medvetna om det. Googlar man fram något på nätet kommer bloggarna fram.